14 augustus Dublin-Belfast

Gepubliceerd op 14 augustus 2024 om 21:01

Om 11 uur moesten we de kamer uit dus we konden rustig aan doen vanmorgen. Even een douche, de boel inpakken en de laatste wortels aan de ezels voeren. Terwijl Arjan de koffers in de auto ging leggen zei ik nog even gedag tegen onze balkende buren. Bij het hek stond een man. We groeten elkaar en hij vraagt waar we vandaan komen. Holland, the Netherlands is steevast mijn antwoord. En waar kwam hij vandaan? 'I'm from Texas USA' zei hij. 'Wow, dat is een flink stuk uit de buurt' zei ik op z'n Engels. Hij vertelt dat hij onderweg is naar een vriend die gaat trouwen en dat hij deze reis hard nodig had. Ik wilde eigenlijk meteen meer weten maar mijn man zat te wachten. Ik vroeg hem of hij alleen reisde wat het geval was en hoe hij het links rijden ervaarde. Hij lachte en zei dat hij er niet eens aan wilde beginnen omdat zijn leven hem lief was. Hij vond het al doodeng om links naast de chauffeur te zitten. Of wij in Nederland ook rechts rijden? Jazeker, dus ik deelde zijn angst van het aan de "verkeerde kant" zitten en alle muren en bomen op je af te zien komen. Hij ging verder reizen naar zijn bestemming per Ov en taxi's. Ik wensde hem een veilige reis en zei dat hij vooral maar lekker moest genieten. Dat ging hij doen en hij wenste ons the same.

Op naar Belfast! Een rit van ongeveer 2,5 uur met gelukkig veel snelweg zodat we de ruimte hebben op de weg. Die smalle weggetjes zijn echt heel spannend. Wij hadden een grens verwacht tussen Ierland en Noord Ierland dat onder Engeland valt, maar niks van dat. Je merkt dat je grens over bent doordat de verkeersborden een andere kleur hebben en er geen gaelic meer op de borden staat. De nummerborden veranderen en we betalen nu in ponden.
Als we dichter bij Belfast komen wordt het drukker op de weg en al gauw rijden we de stad in. We wonen de aankomende twee dagen in een leuk rijtjeshuis in een volksbuurt. De wijk heeft van die typische straten met die schoorstenen.

we zijn een uur te vroeg en besluiten de auto voor de deur te parkeren en vast de buurt te gaan verkennen en wat boodschappen te doen. Lopend door de buurt zien we al snel de muurschilderingen met de politieke boodschappen. Er hangen veel vlaggen, Engelse en Noord Ierse, aan de huizen. Hier moet je oppassen met wat je zegt besluiten we. Het ziet er niet altijd even vriendelijk uit. De elektriciteits kabels komen uit een paal en voeren naar de verschillende huizen. We scharrelen in de buurtsuper een maaltijd voor vanavond bij elkaar. We hebben nu wel een echte keuken, ik heb al zin in een eitje morgenochtend. Dan lopen we terug en gaan we ons huis binnen. Het is een enig huisje met alles er op en eraan. We installeren ons en zetten even een lekker bakkie.

Aan het einde van de straat is een park en we besluiten lekker te gaan wandelden. Het park is prachtig. Groot en ook best druk. Veel sportende, picknickkende en recreërende mensen. Er staan indrukwekkende grote bomen! Dus ik wijk regelmatig van het pad om de mooiste bomen vast te leggen. We wandelen een lekker eind en hebben inmiddels de bushalte ook gespot. We zitten op loopafstand van het centrum, een half uurtje ongeveer, maar een bus is ook wel fijn.

Ik kook een lekker potje pasta en we kijken een film op Netflix. We gaan kijken wat Belfast ons morgen gaat brengen.